سیده زهرا اسماعیلی؛ دکتر داود کوهی؛ دکتر ثریا بهروزی زاد
چکیده
مطالعه حاضر با اتخاذ روش تحقیق کیفی، سودمندی فعالیتهای بین فرهنگی و آموزش بین فرهنگی را در بهبود مهارتهای بین فرهنگی زبانآموزان ایرانی انگلیسی در انزلی، استان گیلان، بررسی کرد. بدین منظور یک گروه 25 نفری با سطح مهارت متوسط که محدوده سنی آنها بین 21 تا 30 سال بود، دراین مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان در ابتدا ملزم به انجام هفت ...
بیشتر
مطالعه حاضر با اتخاذ روش تحقیق کیفی، سودمندی فعالیتهای بین فرهنگی و آموزش بین فرهنگی را در بهبود مهارتهای بین فرهنگی زبانآموزان ایرانی انگلیسی در انزلی، استان گیلان، بررسی کرد. بدین منظور یک گروه 25 نفری با سطح مهارت متوسط که محدوده سنی آنها بین 21 تا 30 سال بود، دراین مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان در ابتدا ملزم به انجام هفت فعالیت بینفرهنگی برای ارزیابی سطح فعلی مهارت بینفرهنگی خود بودند. سپس آنها در هجده جلسه آموزش بینفرهنگی با استفاده از کتاب «آیینه و پنجره» (یک کتاب درسی بینفرهنگی) شرکت کردند و بعد از آن همان هفت فعالیت بینفرهنگی را یک بار دیگر در پایان دوره تکمیل کردند. پنج مولفه اصلی تئوری توانش ارتباطی بینافرهنگی بایرام (1997)، در طول دوره آموزشی میانفرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. دو منبع اصلی جمع آوری دادهها، فعالیتهای نوشتاری که هر هفته توسط شاگردان نوشته میشد و مصاحبه گروهی در پایان دوره جهت اخذ نظرات شرکتکنندگان پیرامون دوره آموزشی بود. تحلیل محتوای متنی فعالیتهای نوشتاری این تحقیق بیانگر سودمندی فعالیتها و تمرینها بود که ممکن است به ارتقاء توانش میانفرهنگی کمک کند. شایان ذکر است نتایج مصاحبه گروهی متمرکز و گزارش فردی نظرسنجی ارزیابی دوره آموزشی نشان داد که فراگیران بیشتر جنبههای فعالیتها و کتاب آموزشی میانفرهنگی را مثبت ارزیابی کردند. کاربردها و پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر مورد بحث قرار گرفت.